کانتینر پیش ساخته

یکی از سازه هایی که امروزه کاربرد بسیاری دارد ، کانتینر پیش ساخته است . معمولاً افراد زیادی کانکس و کانتینر را با یکدیگر اشتباه می گیرند ؛ اما باید توجه کرد که این دو محصول کاملاً با یکدیگر تفاوت اساسی دارند .

در این نوشتار ، علاوه بر توضیح کانتینر و انواع آن به بررسی تفاوت های کانکس و کانتینر نیز می پردازیم تا در صورت نیاز به کانتینر پیش ساخته بتوانید انتخاب مناسب تری داشته باشید .

کانتینر پیش ساخته چیست؟

منظور از کانتینر جعبه های مکعب مستطیل شکل می باشد که از جنس آهن ساخته می‌شوند . این کانتینرها معمولاً توسط شرکت‌های بزرگ خارج از کشور ، در جهت استفاده از حمل و نقل دریایی استفاده می شود . به همین خاطر است که معمولاً تا نام کانتینر می آید در ذهن اکثر افراد بنادر ترسیم می شوند.

این کانتینرها در بنادر بازرگانی اهمیت بسیار ویژه ای دارند . زیرا برای حمل و نقل دریایی و استفاده در کشتیرانی هایی که قصد جابجایی و صادرات محصولات را دارند، استفاده می شود .

ویژگی اصلی کانتینر پیش ساخته

این است که کاملا آب بندی شده و در برابر رطوبت و نیز آب به صورت کاملا ایزوله می باشد . زیرا از آنجایی که استفاده از آنها در کشتیرانی ها و کالا ها می باشد ، بنابراین باید بتواند در صورت نفوذ آب به کشتی از غرق شدن و یا نفوذ آب به داخل آن جلوگیری شود کانکس پیش ساخته.

 

جهت هماهنگی و خرید کانکس و کانتینر با شماره 09122753600 تماس بگیرید.

 

  • مقاومت بالا

 

مقاومت بالا

مقاومت بالا

همچنین یکی دیگر از ویژگی هایی که کانتینرها باید دارا باشند ، این است که مقاومت بسیار بالایی داشته باشند . زیرا در خیلی از موارد هنگام جابجایی و یا بارگیری و تخلیه در کشتی ، به دیگر کانتینر ها و یا جاهای دیگر برخوردهای سنگین می نماید . در نتیجه اگر مقاومت کافی نداشته باشد ،ذمی‌تواند آسیب ببیند .

یا در برخی از موارد ، زمانی که بار کانتینر ها را انجام می دهند ، در برخی از این کانتینرها چند تن کالا قرار داده می شود . بنابراین باید مقاومت کافی را داشته باشند تا هنگام بلند کردن از زمین و جابجایی از فرم اصلی خود خارج نشوند .

  • عمر مفید

یکی دیگر از مواردی که در ساخت کانتینر ها مد نظر قرار می گیرد ، عمر مفید آن هاست در یک سند به نام برگه سبز که به آن برگ سبز کانتینر می گویند ، طول عمر مفید کانتینر ها مشخص شده است .

برگ سبز کانتینر پیش ساخته ، هنگام تولید آن صادر می شود . زمانی که مدت مشخص شده در برگ سبز که برای عمر مفید کانتینر در نظر گرفته شده است  به اتمام برسد ، دیگر هیچ کسی اجازه حمل و نقل کالا به وسیله کانتینرها را ندارد . زیرا ممکن است بر اثر فرسودگی آب به داخل آنها نفوذ کند و باعث شود محصولات درون آن آسیب ببیند .

معمولاً در این گونه موارد کشتیرانی ها کانتینر هایی که تاریخ مشخص شده در برگ سبز آنها به اتمام رسیده است را ، برای فروش به مزایده می‌گذارند . و بعد از به مزایده گذاشتن آنها ، این کانتینرها در شهرها نیز استفاده می شوند .

معمولاً اکثر کانتینر ها ساخت کشورهای آسیایی از جمله چین ژاپن و روسیه می باشند . همچنین تولید کانتینر در کشور آمریکا نیز زیاد است . این کشورها از کانتینر ها برای تجارت و حمل و نقل در کشتیرانی استفاده می کنند.

 استفاده از کانتینر درون شهر

 

استفاده از کانتینر درون شهر

استفاده از کانتینر درون شهر

همان طور که گفته شد ، پس از این که تاریخ درج شده در برگ سبز کانتینر پیش ساخته تمام شد ، کشتی رانی ها آنها را به مزایده برای فروش می گذارند . با مزایده این کانتینرها آنها وارد طرح ها و حریم شهری شده و کاربرد هایی در موارد مختلف پیدا می کند کانتینر ویلایی.

دلیل اصلی استفاده کانتینر پیش ساخته در درون شهرها این است که بدنه خارجی آن ها از ورق های سنگین فولادی ساخته شده است که ضخامت زیادی دارند . بنابراین با توجه به ضخامت و مقاومت بسیار بالای آن ها ، گزینه بی‌نظیر و کاملا مناسب برای استفاده از آن به عنوان یک انبار می باشد. در توقفگاه های مختلف ، تعمیرگاه ها ، تعویض روغنی های ماشین های سنگین انبارهای نگهداری مصالح ساختمانی ، و موارد دیگر از این کانتینرها استفاده می کنند. حتی در موارد نادری این کانتینرها به عنوان سکونت گاه نیز استفاده می شوند.

 تفاوت کانتینر و کانکس

معمولاً این دو را با یکدیگر اشتباه می گیرند ، و حتی در برخی موارد نام آنها را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند . در حالی که تفاوت های ساختاری اساسی و زیادی بین کانکس و کانتینر وجود دارد هم در نوع ساخت آنها ، هم در متریال و مصالحی که در آنها استفاده می شود ، هم در مقاومت بدنه ها، هم در شکل، هم در وزن، و همچنین موارد دیگر. بنابراین باید ابتدا تفاوت‌های اساسی بین کانکس و کانتینر را دانست . قبل از پرداختن به تفاوتهای اصلی بین کانکس و کانتینر، تعریف مختصری از کانکس ها ارائه می دهیم.

منظور از کانکس ، استفاده از فضاهای پیش ساخته دارای امکانات بسیار زیاد و در مواقعی امکانات کم نیز می باشد . کاربردهای کانکس متفاوت است. که ما در مقالات متعددی به آنها پرداختیم. کانکس ها قابلیت جابجایی و حمل و نقل نیز دارند . همچنین وزن آن ها نیز می تواند متفاوت باشد. اما به صورت کلی در وزن سبک قرار می گیرند.

کاربرد های کانکس

کاربرد های کانکس

کاربرد های کانکس

کانکس های کاربردهای مختلفی مانند کانکس نگهبانی، کانکس پزشکی، کانکس رستوران، کانکس فست فود، کانکس فروشگاهی، کانکس کافی شاپ ، کانکس اداری، کانکس مسکونی، کانکس دوبلکس ، کانکس مسکونی، دو طبقه، کانکس پلیس و کانکس استخراج رمز ارز و موارد بسیار دیگری می توان استفاده کرد. اما معمولاً کانتینرها این قابلیت را ندارند . مگر اینکه در آنها تغییراتی ایجاد شود که به آن خواهیم پرداخت .

تفاوت کانکس و کانتینر پیش ساخته

بین کانکس پیش ساخته و  کانتینر تفاوت های زیادی وجود دارد . از جمله این تفاوت ها می توان به موارد زیر پرداخت :

  • کاربرد

معمولاً کانکس برای استقرار انسان‌ها در فضای داخلی آن طراحی می شود ، اما طراحی کانتینر برای استفاده در حمل و نقل کالاها و محصولات می باشد.

  •  اندازه

کانکس های پیش ساخته با توجه به نوع کاربری آن ها می توانند اندازه های مختلفی داشته باشند . از کانکس های کوچک چند متری گرفته تا کانکس های بسیار بزرگ چند قلو که گاهی ابعاد آن ها به بالای صد متر مربع نیز می رسد . بنابراین کانکس ها دارای تنوع سایزبندی بسیار زیادی هستند .

اما کانتینرها معمولاً دارای دو سایز هستند . یا کانتینر ۲۰ فوت و یا ۴۰ فوت . البته دو سایز دیگر آن‌ها یعنی ۱۰ بود و پنجاه فوت هم وجود دارد که استفاده از آنها بسیار نادر و کم می باشد . و بنابراین معمولاً از آنها نام می برند . جنس بدنه

با توجه به هر کاربری که یک کانکس دارد ، جنس بدنه آن می تواند متفاوت باشد . از جنس متریالی که در بدنه کانکس به کار می روند ، می توان به موارد ساندویچ پانل ، ورق گالوانیزه و به ورقهای آلومینیوم و موارد بسیار دیگر اشاره نمود .

اما برخلاف کانکس ها که دارای تنوع زیادی در ساخت بدنه خود هستند ، کانتینرها فقط از یک لایه ورق فولادی سنگین استفاده می کنند . این ورق های فولادی معمولاً دو میلی متر قطر دارند و در آن ها مانند کانکس ها از عایق بندی و دیوارپوش داخلی و و غیره استفاده نمی شود.

  • درب و پنجره

کانکس ها از آنجایی که معمولاً برای استفاده مستقیم جهت استقرار انسان قرار می گیرد ، دارای درب و چند پنجره است . اما کانتینرها از داشتن پنجره و درب های نفر رو بی بهره هستند . مگر آنکه بعداً با برش های مناسب این موارد را در آنها ایجاد کرد که در صورت ایجاد کردن درب و پنجره دیگر نمی توان مانند سابق در موارد حمل و نقل و کشتی ها آنها را به کار برد .

کانتینر به خاطر ظاهر ساده و بدون دیزاین خود معمولاً در شهر به کار نمی رود زیرا می تواند چهره شهر را خراب کند اما کانکس از آنجایی که بدنه خارجی طراحی شده و دیزاین شده خوبی دارند و همچنین با انواع نورپردازی ها می ‌توانند نمای خارجی خود را تغییر دهند . در نتیجه می توانید از این نوع کانتینر در فضای شهری استفاده کنید.

  • سیستم برق کشی

کانتینر ها فاقد سیستم های برق کشی هستند و در آن ها معمولاً هواکش نیز وجود ندارد . تهویه ای نیز در آن ها طراحی نمی شود ، اما برخلاف کانتینرها کانکس دارای سیستم برق کشی مناسب با کاربری آنها دارد . حتی در مواردی مانند کانکسهای استخراج رمز ارز یا همان کانکس های فارم ماینینگ ، سیستم برق کشی آنها بسیار پیچیده و قدرتمند است.

اجزا و بخش های داخلی کانکس

 

اجزا و بخش های داخلی کانکس

اجزا و بخش های داخلی کانکس

با توجه به کاربری آن می‌تواند اجزا بخش‌های بسیار زیادی داشته باشد . از جمله سرویس بهداشتی  حمام ،‌ اتاق نشیمن ، اتاق خواب ، آشپزخانه ، دفاتر مدیریت ، سالن انتظار و موارد بسیار دیگری که در هر یک از کانکس ها با توجه به کاربرد آنها به کار می رود . اما کانتینرها فاقد بخشهای داخلی هستند و صرفاً یک سازه جعبه مانند آهنی محکم به حساب می روند .

جمع بندی

با توجه به مطالبی که بیان شد می توانیم به این نتیجه برسیم که کانتینرها بیشتر کاربردهای حمل و نقل و استفاده دریایی داشته و یا در صورتی که بخواهند در کاربردی دیگر استفاده گردند ، باید تغییرات اساسی در آنها شکل بگیرد . معمولاً این کانتینر ها برای استفاده‌های شهری و سکونت انسان استفاده نمی شود . در این مقاله راجع به انواع کانتینر پیش ساخته و نکات مهم ساخت آن ها و تفاوت آن با کانکس مطالبی را آموختیم.

b2n

yun