کانکس پیش ساخته

امروزه استفاده از انواع کانکس پیش ساخته تبدیل به یک روش سریع و راحت برای ساخت ساختمان، شده است. این کانکس­ها از تمامی امکانات رفاهی برخوردار هستند. طراحی و ساخت آن­ها نیز به گونه­ای صورت گرفته است که می­توان از آن­ها در محیط و کاربری­های مختلف بهره گرفت.

کانکس­های پیش­ ساخته از قبل در مراکز تولیدی و کارگاه­ها، برای یک کاربری خاص طراحی و تولید می­شوند. سپس به محل نصب و استقرار منتقل شده و قطعات آن به همدیگر متصل می­شوند. این کانکس­ها ایمن، مقاوم، ارزان و قابل حمل هستند و از عایق حرارتی و صوتی نیز برخوردار هستند. در این مقاله به بررسی انواع کانکس پیشساخته و قیمت انواع کانکس می‌پردازیم.

قیمت کانکس پیش ساخته به فاکتورهای زیادی بستگی دارد.  ابعاد، کیفیت، نوع کاربری سازه و همچنین نوع مصالح به کار رفته در کانکس از موارد تعیین کننده قیمت کانکس هستند. به همین دلیل برای این محصولات یک قیمت واحد وجود ندارد و برای قیمت­گذاری کانکس، در ابتدا باید ابعاد، مشخصات فنی و امکانات به کار رفته در آن مشخص شود.

کانکس پیش ساخته ویلایی چیست؟

از کانکس پیش ساخته ویلایی می­توان در مناطق مختلف بهره گرفت. آن­ها معمولا از تمامی امکانات رفاهی مورد نیاز مانند برق، آب، اتاق، درب ضد سرقت، حمام، دستشویی و … برخوردار هستند. کانکس­های پیش ساخته شده ویلایی در سایز و طرح­های متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از این نوع کانکس‌ها در مواقعی که امکان ساخت و ساز در یک مکان وجود ندارد استفاده می‌شود کانکس ویلایی.

استفاده از کانکس پیش ساخته چه ویژگی­هایی دارد؟

استفاده از انواع کانکس پیش ساخته در مقایسه با ساختمان­های سنتی از مزایای بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل، از زمان جنگ جهانی دوم (به دلیل نیاز به بیمارستان­های مجهز در محل) تا کنون استفاده از آن­ها از محبوبیت ویژه­ای برخوردار بوده است. از جمله مزایا و ویژگی­های استفاده از کانکس پیشساخته می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صرفه­ جویی در زمان و هزینه ­های اجرا

    برای نصب کانکس­های پیش ساخته فقط باید قطعات آن را در محل مونتاژ و وصل کرد. به همین دلیل نصب آن­ها از سرعت اجرایی بسیار بالایی برخوردار است. این در حالی است که عملیات ساخت یک ساختمان به صرف هزینه و زمان زیادی احتیاج دارد.

  2. امنیت بالا در برابر زلزله و آتش­سوزی

    برای ساخت انواع کانکس پیشساخته از مصالح مقاوم، سبک و یکپارچه بهره گرفته می­شود. به همین دلیل این سازه­ها از مقاومت بالایی در برابر آسیب­های زلزله برخوردار هستند. استفاده از آن­ها نیز برای مناطقی که بر روی گسل زلزله قرار دارد یک گزینه مناسب به شمار می­آید. این نوع سازه همچنین به دلیل برخورداری از متریال­های ضدحریق و مناسب، از مقاومت بالایی در برابر آتش­سوزی برخوردار است.

  3. برخورداری از قابلیت بومی­سازی

    در ساخت کانکس پیش ساخته از مصالح متنوعی نظیر پلاستیک، چوب و آلیاژهای سبک استفاده شده است. تمامی این مصالح با توجه به امکانات لازم و محیطی که کانکس در آن مورد استفاده قرار می­گیرد، به کار برده می­شوند.به عنوان نمونه در مناطقی که دارای فراوانی چوب هستند.

    و چوب بیشترین استفاده را در ساخت بنا­ها دارد، می­توان از کانکس چوبی استفاده کرد. و یا در مناطقی که بیشتر از فلز و آهن استفاده می­شود، می­توان از کانکس­های پیش ساخته فلزی یا نمای آلومینیومی بهره گرفت.

     

برخورداری از قابلیت بومی­سازی

برخورداری از قابلیت بومی­سازی

 

انواع کانکس پیش ساخته

کانکس­های پیش ساخته در زمینه و حوزه­های متفاوتی به کار گرفته می­شود که متناسب با محیط و نحوه به کارگیری آن­ها، می­توانند از ابعاد، اندازه و طراحی­های متفاوتی نیز برخوردار باشند کانتینر پیش ساخته.

  • کانکس پیش ساخته ویلایی

از کانکس ویلایی می­توان در مناطق مختلف بهره گرفت. آن­ها معمولا از تمامی امکانات رفاهی مورد نیاز مانند برق، آب، اتاق، درب ضد سرقت، حمام، دستشویی و … برخوردار هستند.

 

کانکس پیش ساخته ویلایی

کانکس پیش ساخته ویلایی

 

کانکس­های پیش ساخته شده ویلایی در سایز و طرح­های متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از این نوع کانکس‌ها  در مواقعی که امکان ساخت و ساز در یک مکان وجود ندارد استفاده می‌شود.

  • کانکس پیش ساخته فروشگاهی

کانکس فروشگاهی یکی دیگر از انواع کانکس پیش ساخته است که در سایزهای کوچک تولید و طراحی می­شوند. این سازه به عنوان کیوسک­های خدمات شهری نظیر کیوسک روزنامه و مطبوعات، باجه بلیط ­فروشی، کانکس فست­فود و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمای بیرونی این کانکس­ فروشگاهی به وسیله ورق کامپوزیتی تزئین می­شود که زیبایی آن به وسیله نورپردازی­ توسط هالوژن­های خارجی تکمیل می­شود. برای تامین کردن امنیت کانکس پیش ساخته فروشگاهی از کرکره برقی استفاده می­شود.

  • کانکس پیش­ ساخته چرخدار

این نوع کانکس پیش ساخته با نام کاروان چرخ­دار نیز شناخته می­شود. کانکس چرخ­دار در کاربری­های متنوعی نظیر ایستگاه­ نظارت جاده­ای پلیس راهور، کاروان مسافرتی، فروشگاه و فست فود سیار، ایستگاه خدمات شهری سیار و کمپ­های توریستی به کار گرفته می­شود. این کانکس­ها به صورت معمول از یک مالبند و دو محور چرخ­دار برخوردار هستند. به وسیله آن­ها می­توان کانکس را به ماشین­های باری سبک و یا خودروهای کشنده متصل و جا به جا کرد.

ضخامت بدنه کانکس پیش ساخته شده چرخدار 4 سانتیمتر است و جنس آن نیز از نوع ساندویچ پانل است. این جنس جزء بهترین و مناسب­ترین عایق­ها جهت استفاده در مناطق خیلی گرم و یا خیلی سرد به شمار می­آید.  درون انواع کانکس پیشساخته می­توان به صورت سفارشی فضاهایی نظیر سرویس بهداشتی، اتاق خواب و یا کابینت آشپزخانه را اجرا کرد. در صورت نیاز می­توان برای آن مخزن ذخیره آب نیز تعبیه کرد.

  • کانکس پیش ساخته اداری

این نوع کانکس­ ها دارای کارکرد اداری هستند و از امکانات لازم جهت استفاده افراد و پرسنل برخوردار هستند. کانکس پیش ساخته اداری یک گزینه بسیار مناسب برای مواقعی است که یک فرآیند اداری مانند ثبت نام در یک منطقه خاص به طور موقت قرار است انجام شود کانکس اداری.

  • کانکس پیش ساخته سرویس بهداشتی

از پرکاربردترین کانکس­های پیش ساخته برای پروژه­های کاری می­توان به کانکس سرویس بهداشتی اشاره کرد. این کانکس­ها متناسب با نیاز، می­توانند به صورت تک چشمه و یا چند چشمه مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین در هنگام استفاده از این کانکس­های سرویس بهداشتی می­توان از توالت ایرانی و فرنگی، متناسب با منطقه مورد نظر و فرهنگ غالب آن­ها استفاده کرد.

قیمت کانکس پیش ساخته

قیمت کانکس پیش ساخته به فاکتورهای زیادی بستگی دارد.  ابعاد، کیفیت، نوع کاربری سازه و همچنین نوع مصالح به کار رفته در کانکس از موارد تعیین کننده قیمت کانکس هستند. به همین دلیل برای این محصولات یک قیمت واحد وجود ندارد و برای قیمت­گذاری کانکس، در ابتدا باید ابعاد، مشخصات فنی و امکانات به کار رفته در آن مشخص شود.

کانکس پیش ساخته دست دوم

اصطلاح دست دوم برای کانکس­های پیش ساخته­ای به کار می­رود که یک دوره مورد استفاده قرار گرفته­اند و و مالک آن­ به هر دلیلی تصمیم به فروش آن می­گیرد. این کانکس­ها در مقایسه با کانکس­های نو از قیمت پایین­تری برخوردار هستند.

در صورتی که به دنبال یک کانکس، همراه با پلان و امکانات اختصاصی هستید، ممکن است نتوانید همان نمونه را به صورت دست دوم پیدا کنید. اما اگر به دنبال خریداری یک سازه معمولی و عمومی هستید، می­توانید نمونه­های زیادی را برای خرید به صورت دست دوم پیدا کنید. قیمت انواع کانکس پیشساخته دست دوم بر اساس میزان سلامت، شرکت سازنده و امکانات کانکس، توسط خریدار تعیین می­شود.

 

b2n

yun

rizy