کانتینر سرویس بهداشتی

کانتینر سرویس بهداشتی ، یکی از پرکاربردترین این سازه ها می باشد . این سازه ها در جهت تامین نیاز افرادی که در کارگاه های مختلف ساکن هستند ، بیشتر استفاده می شود.

با قابلیت سفارشی سازی که در این دسته از سازه های پیش ساخته وجود دارد ، می توان تمامی امکانات را در آن قرار داد ، و آن را مانند سرویس بهداشتی منازل کرد . بنابراین کانتینر سرویس بهداشتی دارای کاربردهای فراوانی گشته است.

امکانات کانتینر سرویس بهداشتی

همانطور که ذکر شد ، این دسته از کانتینر ها می توانند امکانات مختلفی را در خود جای دهند . به عنوان مثال می‌توان درون سازه سرویس بهداشتی ، امکاناتی مانند آینه ، سرویس فرنگی ، جا صابونی ، جا مسواکی ، سیفون ، روشویی ، شیرآلات مورد نظر و موارد دیگر قرارداد . همچنین می توان در آن ها سیستم های مناسب با سرویس بهداشتی را ایجاد کرد.

به عنوان مثال سیستم تهویه برقی هوا ، فن ها و هواکش های قدرتمند ، دوش حمام ، که شامل دو نوع تلفنی و ثابت می شود ، لوله کشی های آب گرم و سرد ، آبگرمکن ، سیستم گرمایشی ، سیم کشی مناسب برق ، و موارد دیگر کانکس سرویس بهداشتی.

کانتینر چند چشمه

 

کانتینر چند چشمه

کانتینر چند چشمه

هر کانتینر دارای تعدادی چشمه است . منظور از چشمه در کانتینر ، همان کابین هایی است که در هر کدام یک سرویس بهداشتی مستقر شده است . تعداد کابین های چشمه های موجود در هر سرویس بهداشتی ، بستگی به نیاز مشتری دارد.

به عنوان مثال میتوان کانتینرهای دارای یک چشمه ، دو چشمه و یا حتی تا ۱۵ چشمه طراحی نمود. حتی برخی از این کانتینرها ، از سرویس بهداشتی و حمام ، به صورت مشترک نیز استفاده می‌کنند

البته در کانتینر هایی که در هر کابین حمام و سرویس بهداشتی قرار گرفته ، باید اندازه و مساحت کابین بزرگتر در نظر گرفته شود . بنابراین با توجه به نیاز مشتری و خواسته او ، می توان هم در امکانات ، هم در اندازه و هم‌ در کاربردهای آن ، تغییراتی ایجاد نمود . برخی از این کانتینرها دارای راهرو نیز می باشند . در ادامه به بررسی انواع کانتینر های سرویس بهداشتی می پردازیم .

انواع کانتینر سرویس بهداشتی

کانتینر ها را می توان به صورت راهرو دار و یا بدون راهرو خریداری نمود . به کانتینر های بدون راهرو ، سازه سرویس بهداشتی مجزا می گویند . در کانتینر هایی که مجزا هستند ، هر کدام از این کابین ها چشمه ، روشویی ،  سیستم برق کشی ، تهویه ، هواکش ، کلید برق و موارد جداگانه دارند.

اما در کانتینر های راهرو دار ، در روبروی سرویس های بهداشتی ، یک راهرو قرار می‌گیرد و روشویی و موارد دیگر در این راهرو جای می‌گیرند . همچنین معمولاً کانتینرهای سرویس بهداشتی راهرو دار بزرگ ، از یک فن بزرگ برای تهویه هوا استفاده می کنند . مزیت کانتینر راهرو دار نسبت به مجزا این است که باعث زیادتر شدن تعداد سرویس ها می ‌شود و کانتینر را نیز بزرگتر می کند خرید کانکس سرویس بهداشتی.

نکات مهم در ساخت کانتینر

 

نکات مهم در ساخت کانتینر

نکات مهم در ساخت کانتینر

هر کانتینر قابلیت های مختلفی از جمله توالت فرنگی و ایرانی ، روشویی و یا موارد دیگر دارد . در ساخت کانتینر های سرویس بهداشتی باید به موارد زیادی توجه نمود ؛  از جمله دیواره و کف پوش مناسب.

جنس کانتینر باید به گونه ای باشد که آب به داخل آن نفوذ نکند و نیز رطوبت به دیواره های داخلی و دیوارهای خارجی نزند و باعث پوسیدگی و فرسایش آن نشود .

البته ذکر این نکته ضروری است که از آنجایی که کانتینر ها معمولاً کاربرد اولیه در حمل و نقل دریایی و کشتیرانی داشته‌اند ، بنابراین معمولاً این کانتینرها همگی غیر قابل نفوذ بوده و آب باعث تخریب آنها نمی‌شود.

زیرا هر کانتینر استفاده شده در حمل و نقل دریایی ، دارای استانداردهای بسیار زیادی است ، که یکی از آنها همین غیر قابل نفوذ بودن آب در آن ها است .

ضد آب بودن کانتینر

اما گاهی ممکن است با گذر زمان و فرسوده شدن برخی از اجزای کانتینر ، امکان نفوذ آب به وجود آمده باشد که در این صورت باید کف پوش ، دیوار پوش و یا سقف آن را به گونه ای طراحی کرد که دیگر نفوذ آب به آن امکان پذیر نباشد .

زیرا با نفوذ آب ممکن است علاوه بر تخریب دیواره ها و زنگ زدن و اکسایش آن ها ، مشکلاتی مانند اتصال برق و یا کنده شدن کف پوش ها و دیواره ها به وجود بیاید . بنابراین اهمیت ضد آب بودن آن و توجه به غیر قابل نفوذ بودن بسیار بالاست .

کف کانتینر های سرویس بهداشتی باید در برابر فشارهایی که به آن وارد می شود ، استحکام و مقاومت کافی داشته باشد تا بتوان اطمینان خاطر داشت که با رفت و آمد افراد در کانتینر آسیب نمی بیند.

البته باز ذکر این نکته ضروری است که در حالت معمولی کانتینر هایی که در کشتیرانی استفاده می شدند ، ظرفیت چندین تن بار را داشتند و بنابراین اگر دچار آسیب و تخریب جدی نشده باشند ، معمولاً این مقاومت کف وجود دارد .

ساختار کانتینر سرویس بهداشتی

 

ساختار کانتینر سرویس بهداشتی

ساختار کانتینر سرویس بهداشتی

گاهی برای تولید کانتینر سرویس بهداشتی از ساندویچ پانل استفاده می‌کنند ؛ زیرا همان طور که می دانید ، ساندویچ های پانل قدرت مقاومت بسیار زیادی دارند . همچنین ویژگی های بسیاری باعث محبوب شدن این سازه ها شده است .

به عنوان مثال می‌توان به مواردی مانند مقاومت و استحکام بسیار زیاد ، مقاومت بالا در برابر ضربه ، مقاومت در برابر رطوبت ،‌کم بودن وزن ساندویچ پانل و پایین بودن قیمت اشاره کرد.

اما به طور کلی معمولاً کانتینر های سرویس بهداشتی از جنس بدنه ورقه فولادی با ضخامت حدود ۲ میلی متر ساخته شدند که وزن زیادی داشته ، اما در این حال مقاومت بسیار بالایی دارد .

 کانتینر سرویس بهداشتی تک چشمه

همانطور که گفته شد یکی از انواع کانتینر های سرویس بهداشتی ، کانتینر هایی هستند که فقط یک کابین یا چشمه دارند . در برخی از آنها ، هم سرویس ایرانی وجود دارد ، هم سرویس بهداشتی فرنگی و هم دوش ؛ اما برخی دیگر فقط یک یا دو مورد از این موارد را دارند کانکس پلیس.

این کانتینر ها معمولاً در پروژه های ساختمانی استفاده می شود . همچنین در رستوران های بین راهی ، پارک ها و موارد دیگر کاربرد دارند . با وجود کاربردهای مختلفی که این دسته از کانتینرها دارند ، معمولاً به آن سازه سرویس بهداشتی کارگاهی گفته می شود .

 کانتینر تک‌ کابین سبک

 

کانتینر تک کابین سبک

کانتینر تک کابین سبک

در مواردی که از کانتینر های سرویس بهداشتی تک کابین استفاده می شود ، معمولاً این سازه ها دارای شاسی هایی ازجنس پروفیل های آهنی هستند.

ابعاد این پروفیل های آهنی ۸ در ۸ سانتی متر است ؛ بنابراین از لحاظ استراکچر و اسکلت بندی ، بسیار مستحکم به شمار می رود .

بدنه داخلی کانتینرهای سرویس بهداشتی تک چشمه سبک ، از ورق گالوانیزه تشکیل شده است . این ورق ها به وسیله رنگ استاتیک پوشیده شده اند . ضخامت رنگ استاتیک سه دهم میلی متر است .

یکی دیگر از مواردی که در کانتینر تک کابین سرویس بهداشتی استفاده می شود ، عایق بندی مناسب است . این عایق بندی شامل عایق بندی جداره ای است ، که معمولاً در آن از از ماده پلی استایرن استفاده می شود . پلی استایرن ۴ سانتی متر ضخامت دارد . در ساخت دیواره‌های کانتینر از پی وی سی سفید استفاده می کنند . همچنین در کف این کانتینرها از فایبر سرامیک استفاده می شود .

برق کشی و لوله کشی

هر کدام از این سازه ها دارای سیم کشی مجزا هستند . همچنین در آن ها کلیدها و پریزهای برقی به کار می‌رود که از نوع روکار می باشند ونیز داکت و فیوز مینیاتوری در آنها طراحی می شود  تعمیر انواع کانکس.

کانتینر های سرویس بهداشتی دارای لوله کشی مناسب آب هستند . لوله کشی ها معمولا از جنس لوله های پلیمری است که به صورت روکار استفاده شده و قابلیت انتقال آب سرد و نیز داغ را دارند ، و در برابر ضربه و فشار هم مقاومت زیادی از خود نشان می دهند .

جمع بندی

 

جمع بندی

جمع بندی

با توجه به ساختار ویژه کانتینر های سرویس بهداشتی و قابلیت سفارشی سازی بالای آن و این که می توان در آن تمامی تجهیزات مورد نظر برای یک سرویس بهداشتی را قرار داد ، استفاده از این سازه ها در جایگاه های مختلف کاربرد دارد .

به عنوان مثال می‌توان از کاربر سرویس بهداشتی ساخته شده از کانتینر در جاده ها و رستوران های بین شهری نام برد .  به وسیله ی سفارشی ‌سازی کردن این کانکس ها و کانتینر ها می‌توان هر قابلیت دیگری به آن افزود.

از جمله تلفیق سرویس بهداشتی ایرانی ، سرویس بهداشتی فرنگی و نیز حمام . ابعاد آن نیز با توجه به نیاز مشتری می تواند متفاوت باشد و قابلیت شخصی سازی و سفارشی سازی این سرویس های بهداشتی وجود دارد. در این مقاله به بررسی انواع این کانتینر و موارد کاربرد و نحوه ساخت و نیز نکات مهم ساخت آن پرداختیم . امیدوارم مورد استفاده واقع شده باشد .